Skip to content

Szécsényi Zoltán

Egyszerűsítek azok számára, akik bonyolítanak – informatika, üzlet, társadalom, tiszta gondolkodással.

Menu

ERP-k kategorizálása

Közzétéve 2025.08.18.2025.08.25. írta: Szécsényi Zoltán

Eredet / kialakulás:

  • 1990-es évektől kezdve, amikor az ERP rendszerek elterjedtek, az iparági elemzők elkezdték megkülönböztetni a rendszereket méret és komplexitás alapján.
  • A legismertebb kategorizálást Gartner és Forrester Research használták először, majd a Panorama Consulting Group tette széles körben ismertté a bevezetési statisztikáival.
  • A „Tier” (szint) kifejezés a telekommunikációból és IT-infrastruktúrából lett átemelve (pl. Tier 1 szolgáltatók), majd ráhúzták az ERP-k piacára.

Lényege

Nem „hivatalos” ISO vagy IEEE standard, hanem piaci kategorizálás, amelyet használnak:

  • ERP tanácsadók (bevezetési projektek során),
  • elemzőházak (piaci riportokban),
  • szoftvergyártók (saját pozicionálásukban)

Gyakorlat

  • Tier 1 címkét a nagy gyártók (SAP, Oracle, Microsoft felső szegmens) büszkén vállalják.
  • Tier 2 és Tier 3 inkább a tanácsadói dokumentációban jelenik meg, mert ezzel magyarázzák el az ügyfeleknek, hogy „nincs értelme SAP-t bevezetni egy 50 fős céghez”.
SzempontTier 1 (Nagyvállalati)Tier 2 (Középvállalati)Tier 3 (Kisvállalati)
Tipikus vállalatméretMultinacionális, több ezer főRegionális középvállalat, 100–1000 főKKV, 1–100 fő
FókuszTeljes globális integrációIparág-specifikus folyamatokAlap pénzügy és készlet
FunkcionalitásMinden modul (pénzügy, logisztika, HR, termelés, SCM, BI, AI, IoT)Széles modulválaszték, de egyszerűbbAlapmodulok (könyvelés, számlázás, készlet)
TestreszabhatóságNagyon magas, fejlesztői platformokkal (ABAP, X++, Java)Korlátozottabb, iparági bővítményekKevés, inkább konfigurálható
IntegrációAPI-k, EDI, IoT, mesterséges intelligencia, több rendszer összekötéseERP+CRM+gyártás integráció, iparágakhoz igazítvaAlap integráció (számlázás–készlet)
SkálázhatóságGlobális, többnyelvű, több pénznemű, joghatóság-függetlenRegionális, többnyelvű lehet, de korlátozottHelyi, 1 ország, egyszerűbb folyamatokra
ÁrLicenc + bevezetés: több millió €Licenc + bevezetés: 100k–500k €Felhős előfizetés: havi 20–500 €
Bevezetési idő12–36 hónap6–18 hónap1–3 hónap
KarbantartásDedikált IT-osztály, tanácsadókVegyes: belső IT + külső partnerFelhőszolgáltató biztosítja
PéldákSAP S/4HANA, Oracle NetSuite, Microsoft Dynamics 365 (felső szegmens)Infor CloudSuite, Epicor, Sage X3, Microsoft Dynamics 365 (közép)Odoo, ERPNext, Zoho ERP, kisebb magyar ERP-k

További tudnivalók

  • Nem minden ERP illeszthető pontosan egy kategóriába: pl. a Microsoft Dynamics 365 egyszerre szerepel Tier 1 és Tier 2-ben, a választott moduloktól és célvállalattól függően.
  • Felhőalapú ERP-k megjelenése (pl. Odoo, Zoho, NetSuite) részben átrajzolta a határokat, hiszen a skálázhatóság és az előfizetéses modell miatt sok kisvállalat is hozzáfér olyan funkciókhoz, amelyeket korábban csak a nagyvállalatok engedhettek meg maguknak.
  • Hybrid modellek: egyre több ERP gyártó kínál vegyes (on-premise + cloud) megoldást, ami rugalmasabb kategorizálást igényel.
  • Iparági ERP-k: bizonyos szektorokban (pl. gyártás, egészségügy, logisztika) olyan specifikus rendszerek is léteznek, amelyek nehezen illeszthetők a klasszikus Tier 1–3 besorolásba.

Összegzés

Az ERP-k Tier szerinti kategorizálása nem hivatalos szabvány, hanem piaci kommunikációs eszköz, amely megkönnyíti a választást és a pozicionálást. Bár az egyes határok elmosódhatnak (főleg a felhő és a hibrid rendszerek térnyerésével), továbbra is hasznos iránymutatásként szolgál a vállalatoknak és tanácsadóknak, hogy megtalálják a méretükhöz és komplexitásukhoz illő megoldást.

Az oldalról
Rólam

Posztok

  • Miért nem működik a vagyonadó?
  • Zöld flakonok, futárok és a jó szándék csapdája
  • ERP-k kategorizálása
  • Miért RAD és evolúciós fejlesztéssel fejlesztek ERP rendszert?
  • Miért készítenek a vállalkozások maguknak ERP rendszert?
© 2025 Szécsényi Zoltán