Skip to content

Szécsényi Zoltán

Egyszerűsítek azok számára, akik bonyolítanak – informatika, üzlet, társadalom, tiszta gondolkodással.

Menu

ERP bevezetés előtti önvizsgálat, folyamat igazítás

Közzétéve 2025.11.26.2025.11.26. írta: Szécsényi Zoltán

Az ERP bevezetés első szakasza mindig az alapozó diagnózis, amely két nagy pillérből áll: a jelenlegi működés feltárása és az üzleti igények validálása. Ehhez a legmegfelelőbb ember az, aki ért az üzlethez, tudja mi az a lean, és ért az informatikához, de nem érti, illetve nem ismeri a cégedet. Így minden egyes folyamatot meg kell ismernie, értenie.
A feltérképezési sorrend és logika így néz ki:

1. Jelenlegi folyamatok feltérképezése

  • Pontosan rögzíted, hogyan működik ma a vállalat: lépések, döntési pontok, felelősök, adatok, dokumentumok, időzítések.
  • Cél: megérteni a valós működést és folyamatokat, nem pedig azt, amit „papíron” csinálnak.

2. A hibák, torzulások, párhuzamosságok és visszacsatolási hiányok azonosítása

  • Itt derül ki, hol folyik ki a pénz, hol lassul a termelés vagy a logisztika.
  • Ezeket még nem javítod, csak strukturáltan összegyűjtöd, de már megjelölöd a kérdéses részeket.

3. Jövőbeni igények és stratégiai célok tisztázása

  • Mit akar az üzlet középtávon? Milyen mutatón akarnak javítani?
  • Növekedés? Gyorsabb átfutási idők? Pontosabb költségszámítás? Jobb minőségellenőrzés?

    Ezek nélkül a rendszer rossz irányba optimalizálna.

4. A folyamatok előzetes kiigazítása

  • Az ERP nem „foltoz”, hanem rendszerez.
  • A jövőbeni logikát úgy alakítod ki, hogy:
    • átlátható,
    • mérhető,
    • automatizálható,
    • kontrollálható
      legyen.

5. Üzleti validáció

  • Minden érintett területtel (pénzügy, logisztika, termelés, értékesítés, minőség stb.) megerősítteted, hogy a tervezett működés megfelel az igényeiknek és a vállalati stratégiának.
  • Ez a fázis egy „előzetes szerződés”: mindenki érti és elfogadja, hogy a kívánt ERP így fog működni.

6. Kritikus adatok feltérképezése és adatminőségi audit

  • Mi kerül az ERP-be?
  • Mi a jelenlegi adatminőség állapota?
  • Mi tisztítandó, mi építendő újra?

7. Projekt-kockázatok beazonosítása

  • szervezeti ellenállás,
  • hiányos adatok,
  • túlterhelt kulcsemberek,
  • alulbecsült időigény.
    Ezeket előre kell kezelni, különben a bevezetés elakad.

Feladat összefoglaló

Feltárni, értelmezni, majd átalakítani a meglévő folyamatokat, és ezután validálni az üzleti elvárásokat. Az ERP-bevezetés nem technikai, hanem elsősorban szervezeti és üzleti racionalizálási feladat. Megfelelő beszállító kiválasztása optimális esetben sokkal nagyobb üzleti előnnyel jár, mint a bekerülési költség. Mitől függ, hogy ez nálad megvalósul? A ráfordított munkaórák számának drasztikus csökkenésétől, a folyamatok minőségjavulásától.

Az oldalról
Rólam

Posztok

  • Ki legyen az ERP-tanácsadó a bevezetésnél?
  • A gúnyorista
  • A rejtett vállalati arisztokrácia: hogyan rombolja le a középvezetői réteg a tulajdonosi értéket?
  • ERP bevezetés előtti önvizsgálat, folyamat igazítás
  • Lakossági szakértő – szociológiai fogalom és meghatározás
© 2025 Szécsényi Zoltán